Sähköauton lataamisesta taloyhtiössä tullaan käymään vilkasta keskustelua kevään yhtiökokouksissa. Aihe ei koske pelkästään sähköautoilijoita, vaan jokaista osakkeen omistajaa. Sähköauton latausmahdollisuus vaikuttaa taloyhtiön jokaiseen asuntoon arvoa nostavasti.
Sähköauton lataaminen taloyhtiössä on nykyaikaa
Sähköautot yleistyvät hurjaa vauhtia. Harva se päivä on jossain kirjoitus aiheesta. Kiinteistönvälittäjänä törmäsin aiheeseen ensimmäisen kerran jo kaksi vuotta sitten, kun ostajaehdokas edellytti mahdollisuutta ladata uutta täyssähköautoaan. Ostaja olisi ollut valmis vaikka maksamaan vähän extraa, jos lataaminen olisi ollut mahdollista. Kauppoja ei sillä kertaa syntynyt. Asunto kyllä myytiin, mutta tuo sähköautoilija olisi maksanut huomattavasti paremman hinnan.
Uusissa taloyhtiöissä sähköauton latausmahdollisuus otetaan huomioon jo rakennusluvassa.
Sähköautot eivät ole vain propellihattujen yksinoikeus
Nyt kun taloyhtiöissä on kevään yhtiökokoukset käsillä, tullaan sähköautojen lataamisesta varmasti käymään vilkasta keskustelua puolesta ja vastaan. Vastustamista minun on vaikea ymmärtää, sillä jokainen osakkeenomistaja tosiasiassa hyötyy jos ja kun latausmahdollisuudesta päätetään. Eikä pelkästään osakkeenomistaja, vaan kaikki. Hiilidioksidipäästöt vähenevät, liikenteen melu vähenee. Lisäksi latausmahdollisuuden maksajia ovat vain ne, jotka sitä haluavat. Toisin sanoen sähköautoilijat maksavat tekniikan, joka nostaa taloyhtiön kaikkien asuntojen arvoa. Siis hyvä diili jokaiselle. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun päätöksiä tehdään.
Joissakin taloyhtiöissä lataamisen mahdollistaminen on helpompaa
Kerron tässä lyhyesti minkälainen rumba meidän taloyhtiössä on asian tiimoilta käyty. Asun Konepajalla, Alppilan ja Vallilan välissä. Autopaikat parkkihallissa ovat osakashallinnassa, eli ne on myyty osakkeina. Alueen parkkihallit ovat yhteisjärjestelysopimuksella useamman taloyhtiön yhteishallinnassa. Se tuo vielä oman lisämausteensa siis. Meidän parkkihallissa ei ole edes lämpötolppia, vaan halli on kylmä. Alueen muissa halleissa sentään on lämpötolpat jolloin niihin olisi teknisesti huomattavasti helpompi järjestää myös sähköauton latausmahdollisuus.
Vuosi sitten yhtiökokouksessa yritimme saada jonkinlaista periaatepäätöstä aiheesta. Taloyhtiömme hallitus oli esimerkillisesti ennakkoon kysellyt osakkaiden kiinnostusta sähköautojen latausmahdollisuudesta. Koska asiaa ei oltu sen isommin valmisteltu, jouduimme toteamaan että hallituksemme haluaa saada perinpohjaiset toteutussuunnitelmat, ennen kuin asia etenisi. Siitä sitten kolmen miehen voimin aloimme asioita selvittelemään.
Tekninen puoli ja juridinen puoli
Vuosi on mennyt nopeasti valmistellessa esitystä, josta tuli todella perinpohjainen. Siitä suuri kiitos triomme eläkkeellä olevalle Ari Aallolle, joka on uhrannut kymmeniä tunteja asian valmisteluun. Alussa ei edes käynyt mielessä mitä kaikkea tulee ottaa huomioon ja lähdimmekin pelkästään teknisestä toteutuksesta. Heti alussa tuli selväksi, että tekniikasta tämä homma ei tule jäämään kiinni. Pyysimme tarjoukset kolmelta eri toimittajalta, joista kaksi kävi paikan päällä tekemässä katselmuksen. Nämä kaksi olivat Echargie ja Plugit. Kolmantena oli Tehomen. Kaikilla näillä kolmella on älykästä tekniikkaa, joka paitsi jakaa sähkön käytön kuormaa älykkäästi, myös mahdollistaa sen, että sähkönkäyttäjää voidaan veloittaa käyttämästään sähköstä. Näin taloyhtiön muut asukkaat eivät joudu kustantamaan jonkun toisen sähköautoilua.
Äkkiä ajateltuna voisi siis kuvitella, että mikäs siinä kääritään hihat ja ruvetaan töihin. Jos haluat lataussähköä, niin rakenna systeemit ja maksa kulusi. Näin helposti asia ei kuitenkaan onnistu, vaan tässä tullaan siihen juridiseen puoleen. Juridiikassa tullaan tasavertaisuusperiaatteeseen, joka käytännön tasolla tarkoittaa kysymystä miten varmistetaan, että kaikilla halukkailla on tulevaisuudessa mahdollisuus oman autopaikkansa osalta mahdollistaa sähköauton lataaminen. Tämä asetti myös tekniikalle vaatimuksia, mutta kuten todettu, niin tekniikka kyllä taipuu tarpeen mukaan.
Kun vihdoin ollaan päästy vaiheeseen, että on selkeä hankesuunnitelma ja sitova tarjous kustannuslaskelmineen, tullaan asunto-osakeyhtiölakiin. Tässä kohden vielä erikseen muistutus, että yhtiökokouksen asialistalla tulee olla selkeä esitys kustannuksineen, että siihen voidaan ottaa kantaa yhtiökokouksessa. Sen verran uutta on tämän tyyppinen osakkaiden oma-aloitteinen toiminta, että taloyhtiön hallituskin kysäisi Kiinteistöliitolta neuvoja asian käsittelemiseksi yhtiökokouksessa. Suositeltu päätösprosessi on kaksivaiheinen, jossa ensimmäisessä vaiheessa taloyhtiö tekee päätöksen ja toisessa vaiheessa maksajat, eli autohallipaikkojen osakkaat tekevät päätöksen. Meidän tapauksessa kaiketi sen jälkeen vielä taloyhtiöt kokoavat yhteen nämä kussakin yhtiössä tehdyt päätökset, jonka jälkeen voidaan todeta miten asia etenee.
Tilanteesta hyötyvät edistykselliset taloyhtiöt
On selvää, että sähköautot yleistyvat. Mitä paremmin latausmahdollisuudet edistyvät, sitä nopeampaa sähköautojen yleistyminen tulee olemaan. Alussa kerroin kuinka jo kaksi vuotta sitten asunnon ostamisen ehtona oli latausmahdollisuus. Ehkä jo vuoden kuluttua jäävät asunnot myymättä sellaisissa taloyhtiöissä, joissa edelleen pidetään kiinni mustasukkaisesti latauskiellosta. Kun sinä menet taloyhtiösi yhtiökokoukseen, niin pidä huoli että teillä sähköautojen latausmahdollisuutta viedään vauhdilla eteenpäin. Tekniikka on olemassa ja juridisesti se voidaan toteuttaa ilman että kenenkään oikeuksia poljetaan. Se on taloyhtiönne etu ja sitä kautta sinun etu. Voin lonkalta sanoa, että jo 300 000 euroa maksavan asunnon arvo nousee vähintään 10 000 euroa, kun myyntitilanteessa osataan tuoda esiin, että taloyhtiössä voi ladata sähköautoa. Päälle 500 000 euroa maksavassa asunnossa ostajan maksukyky on sitä luokkaa, että ero voi olla huomattavastikin suurempi. Ja näin on olipa sitä autopaikkaa juuri sillä hetkellä vapaana taikka ei.
Se autopaikka, johon tehdään kahden tonnin investointi, joka mahdollistaa lataamisen, nostaa arvoaan karkeasti 5 000 euroa. Vielä kun sanon, että tuo 2 000 euron investointi pitää sitten sisällään myös latauslaitteen, voitaneen todeta että tämän paremmin ei asunnon arvoa voi nostaa. Vielä tänne loppuun huomautus siitä, että asioita pitää viedä sovussa eteenpäin. Järkisyyt voittavat lopulta aina.
Haluatko lisätietoa? Voi olla, että kuulostaa hankalalta, mutta pieninä palasina hyvinkin yksinkertaista. Autan mielelläni. Ota yhteyttä.