Miksi en myisi asuntoani itse?

Kun käyn asiakkaiden kanssa keskustelua myynnin toteutuksesta, joskus esiin nousee ajatus: miksi en myisi itse. Nostan muutamia asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon tällaista mahdollisuutta pohtiessa.

Nykypäivänä asunnon myynti ei ole sama asia, mitä se oli kymmenen – tai viisikin – vuotta sitten. Ei enää riitä, että asunto laitetaan myyntiportaaliin esille ja odotetaan aktiivisesti ostajia (=dynaamista venaamista). Kuitenkin jossain tilanteessa itse myyminen on ihan järkeväkin vaihtoehto, mutta harva ymmärtää mitä kaikkea osaamista asunnon tehokas myynti vaatii.

Mitkä ovat tavoitteesi?

Jos asuntosi myynnillä ei ole kiire ja asuntosi on sellainen, joka myy itse itsensä, on itse asiassa ihan järkevääkin pohtia myymistä itse. Yllättävä kommentti kiinteistönvälittäjältä, eikö?

Käytännön tasolla tavoitteena kuitenkin on yleensä tehdä hyvä myyntivoitto, tai ainakaan ei saisi jäädä miinukselle. Myös nopeat kaupat ovat usein tavoitteena, jolloin myyjän on pakko sitoutua laittamaan asunnon myynti etusijalle – tämä tarkoittaa myös puhelimen päivystämistä.

Jos tavoitteesi on saada hyvä voitto ja nopeat kaupat, on sinun käännettävä huomiosi myös digimarkkinoinnin puoleen. On tutkittu, että oikein tehdyn sosiaalisen median markkinoinnilla on yhtä iso vaikutus kohteen menekkiin kuin Etuovella. Puhutaan siis erittäin isosta vaikutuksesta, joka saavutetaan ammattitason osaamisella.

Myös asunnon stailaus vaikuttaa myyntiin, joten sisustuspuolen Pinterestiä kannattaa selata urakalla sekä tutkia tämän päivän trendejä. Sisustusliikkeen reissu saattaa olla edessä.

Mitkä ovat omat resurssisi?

Meillä kaikilla on omat resurssivaramme, etenkin jos olemme töissä käyviä kiireisiä ihmisiä. Kannattaa siis tarkoin miettiä, mihin oma aikasi ja osaamisesi riittää.

Kiinteistönvälittäjä tuntee ostajakuntaa, heidän odotuksiansa ja lähtökohtia. Myös se, mitä ostajat ovat valmiita maksamaan, on arkipäivän tietoa kiinteistönvälittäjälle. Potentiaalisimman kohderyhmän tavoittaminen on myös hankalaa ilman esimerkiksi digimarkkinoinnin ammattitason osaamista.

Pystytkö päivystämään puhelinta? Suurin osa kiinteistönvälittäjän työstä on itseasiassa erilaista selvitystyötä ja puhelimessa olemista. Kun sinulle tulee puhelu tuntemattomasta numerosta, ajatteletko sen olevan puhelinmyyjä? Jos et vastaa, sinulta saattaa mennä asuntokaupat ohi. On uskomatonta, miten nopeasti nykypäivän ostajat toimivat – kyse voi olla hyvin pienestä aikaikkunasta.

Osaatko digimarkkinoida? Sosiaalinen media ja siellä markkinointi ei ole ihan kaikkien vahvuusaluetta. Kuten aiemmin mainitsin, sosiaalisella medialla on nykyään tutkimusten valossa yhtä iso vaikutus menekkiin kuin Etuovella. Asiaan kannattanee suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.

Pahin mahdollinen skenaario

Jos päätät myydä itse, mietit varmasti mikä voisi olla pahin mahdollinen lopputulos. Kiinteistönvälittäjänä olen kuullut monesti tämän saman tarinan: laitetaan liian kova hinta, kohde myyntiportaaliin (esimerkiksi Etuoveen), ja odotetaan innokkaasti. Myynti ei käykään, ja soitetaan kiinteistönvälittäjälle. Tässä kohtaa kohde on jo ”vanha”, maksat välityspalkkion, jonka olit ajatellut säästää, ja asunnon hintaa tiputetaan. Pahimmassa tapauksessa jäät miinukselle. Osaisit siis varmasti myydä – jos vain löytäisit ostajan.

Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton, mutta monesti olen kuullut lausahduksen ”olisinpa soittanut sinulle aiemmin.”

Punnitse kiinteistönvälittäjän tuoma lisäarvo

Kiinteistönvälittäjä tuo oman ammattiosaamisensa vaakakuppiin. Ensin tehdään esivalmistelut, eli korjataan ja raivataan, selvitetään tarpeelliset asiat, vertaillaan kohteen arvoa alueen muihin kohteisiin ja paljon muuta. Tämän jälkeen otetaan tiimi stailaajia ja ammattikuvaajia, jotka tietävät miten kohde kannattaa sisustaa ja kuvata, jotta siitä saadaan parhaat puolet esille ja luotua mielikuvaa potentiaaliselle asukkaalle. Seuraavaksi teetetään kunnon myyntimateriaalit, markkinointisuunnitelmat ja -toimenpiteet ja kaivetaan verkostoa.

Luottamus vaakalaudalla

Kokemus kertoo, että kiinteistönvälittäjään luotetaan ostajan toimesta helpommin kuin omistajamyyjään. Voit ajatella asiaa omalle kohdalle – kumpaan luotat enemmän: asukkaaseen, jolla on kiire saada asunto myytyä isoimmalla mahdollisella voitolla vai kiinteistönvälittäjään? Kiinteistönvälittäjällä on selonottovelvollisuus, joka sitoo välittäjää kertomaan esimerkiksi tulevista remonteista ja niiden tuomista kustannusarvioista. Jos selvitystyötä ei tehdä tai se on valheellinen, joutuu välitysliike korvausvastuuseen. Jo tämä ammatin tuoma sitovuus luo ostajalle turvaa.

Hyvä kiinteistönvälittäjä osaa katsoa asuntoasi objektiivisesti ulkopuolisen näkökulmasta – hänellä ei ole tunnesidettä parketin lommoon, jonka lapsesi siihen sai aikaan viidentenä syntymäpäivänään. Kiinteistönvälittäjällä ei ole asuntoosi tunnesidettä, joka saattaisi myyntitilanteessa johtaa tunnekuohuihin ja täten estää kaupan syntymisen.

Elämäsi suurimmat kaupat

Tottakai on ymmärrettävää, kun puhutaan kodin myynnistä, että haluat vaikuttaa asioihin mahdollisimman paljon. Sinua saattaa jopa pelottaa asuntosi avainten luovuttaminen vieraalle ihmiselle, joka tuo lisää vieraita ihmisiä kotiisi. Kyse on kuitenkin elämäsi suurimmista kaupoista, joten miksi et ottaisi ammattilaista hoitamaan hommaa kotiin parhaimmalla mahdollisella tavalla?

Ota yhteyttä, tehdään yhdessä elämäsi tärkeimmät kaupat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.