Mistä välityspalkkio koostuu?

Monet kysyvät minulta, paljonko välityspalkkio on tai mistä kiinteistönvälittäjän välityspalkkio koostuu. Yksiselitteistä vastausta tähän ei oikeastaan ole, sillä välityspalkkio riippuu palvelupaketin sisällöstä.

Kaupan järjestelyistä muuttopalveluihin

Välityspalkkion suuruus vaihtelee sen mukaan, mitä palvelupakettiin on sisällytetty. Puhun nimenomaan palvelupaketista, enkä välitystarjouksesta, sillä asiakkaalle pyritään tekemään asunnonvaihto mahdollisimman helpoksi. Kalleimmissa paketeissa voi olla esimerkiksi muuttopalvelut mukana. Siksi on tärkeää, että välitystarjouksia vertailtaessa otetaan huomioon tarjouksen sisältö.

Välitystarjous

Ennen välitystarjouksen tekemistä on nähtävä asunto, jota ollaan myymässä. Kartoitamme, mitä toimia asuntoon kannattaa tehdä, ennen kuin se laitetaan myyntiin. Monet asunnon myyntiä harkitsevat pohtivat, kannattaako asuntoa remontoida ennen myyntiä. Hyvä kiinteistönvälittäjä kertoo sinulle miten esimerkiksi pieni pintaremontti voi vaikuttaa pyyntihintaan. Saatat yllättyä, kuinka paljon pieni tapetinvaihto vaikuttaa!

Lisäksi käydään asiakkaan kanssa keskustelu heidän toiveistaan ja tarpeistaan. Näiden perusteella sitten tarjotaan sopivaa ratkaisua ja välityspalkkiota juuri siihen kyseiseen tapaukseen.

Millainen on normaali välityspaketti?

Olen tottunut että tarjoamissani välityspaketeissa on mukana vähintään hinta- ja myyntiaika-arvio, markkina-analyysi, kauppa-asiakirjat, kaupan järjestelyt, tarjousasiakirjojen laadinta, tarjousneuvottelut, tarvittavien asiapaperien hankkiminen, isännöitsijän haastattelu ja tiedon hankkiminen viranomaisilta.

Lisäksi välityspakettiimme kuuluu neuvonta asunnon myynnissä ja uuden ostamisessa, myyntiasiakirjojen kustannukset, säännöllinen raportointi, lakimiehen tarkastukset (myyntiesite ja kauppakirja sekä mahdolliset erikoistilanteet). Teemme myyntiesitteet, pohjakuvat, valokuvaamme ja teemme myynnin markkinointiin tarkoitetut tekstit. Suurin osa työstämme on siis tarvittavaa näkymätöntä valmistelu- ja selvitystyötä toisin kuin yleinen luulo antaa ymmärtää. Lisäksi potentiaalisten ostajien kontaktoiminen vie runsaasti aikaa.

Lisäpalveluita voi olla esimerkiksi maksullinen somemarkkinointi, jossa mukaan astuu markkinoinnin ammattilaiset.

Myytävän asunnon markkinointi

Markkinointitoimet ovat avainasemassa, kun halutaan saada paras mahdollinen lopputulos viivan alle. Markkinointiin on tarjolla monenlaista lisäpalvelua, jotka pitävät sisällään sosiaalisen median kampanjoita, sisustuspalveluja, markkinointivideoita, suoramarkkinointia ja printtimainontaa. Tiesitkö, että myös tyhjän asunnon voi, ja kannattaakin, myynnin ajaksi kalustaa ja sisustaa ammattilaisen kanssa?

Markkinointia on monenlaista, ja sinun kannattaakin tarkentaa millaista somemarkkinointia välittäjäsi tarjoaa. Yhdellä se voi olla ilmoituksen postaaminen omalla FB-sivulla, kun toisella se tarkoittaa tekoälyyn pohjautuvaa maksettua ja analytiikan perusteella kohdennettua täsmämarkkinointia. Nämä huomioiden palkkioprosentti luonnollisesti voi olla kovastikin erilainen. Ei silti kannata huolestua, jos et ole perehtynyt somemarkkinoinnin eri asteisiin, vaan hyvä kiinteistönvälittäjä kertoo sinulle, mitä hyötyjä eri tavoista on ja mihin niitä on käytetty.

Laatu ratkaisee hintaerossa

Jo edellä luetellussa sisällössä voi olla huomattaviakin eroja välitysliikkeiden välillä. Toisella esite voi tarkoittaa monistetta, kun toisella se voi tarkoittaa 12-sivuista neliväripainotuotetta, joka erottuu juuri niistä monisteista päivän esittelykierroksen päätteeksi kotisohvalla. Pohjakuva voi jollakin olla suttuinen jäljennös, kun toisella se on puhtaaksi piirretty ja selkeä ja pitää mahdollisesti sisällään ilmansuunnat ja mittoja. Huiman eron voi nähdä myös valokuvissa – eron kännykkäkuvissa ja valokuvauksen ammattilaisen ottamissa, studiotasolle käsitellyissä kuvissa huomaa kuka tahansa. Hyvillä kuvilla näyttöihinkin saadaan enemmän ihmisiä, mutta se ei yksinään ole ratkaiseva tekijä. Markkinointitekstit luovat kuvien kanssa kokonaisuuden, jota kiinteistönvälittäjää valitessa kannattaa katsoa. Onko kokonaisuus tyylillä ”tule ja ihastu”, vai onko jotain kiinnostusta herättävää yksityiskohtaa nostettu kauniisti esille. Kaikki nämä vaikuttavat asunnon herättämään mielenkiintoon.

Välityspalkkion vertailu

Vaikka tämä vaihtoehtojen viidakko voi tuntua hämmentävältä, löytyy vertailuun helposti hyvä ratkaisu – kynä ja paperia. Kirjataan vain ylös paljonko mikäkin lisäpalikka lisää kustannuksia ja paljonko se vastaavasti tuo lisäeuroja. Aina kun jäädään plussan puolelle, kannattaa lisäpalvelu ottaa. Tosiasia nimittäin on, että huolella valmisteltu ja hyvin markkinoitu asunto myydään aina myös nopeammin.

Tämä on juuri sitä lisäarvoa, jota välittäjä asunnon myyntiin osaamisellaan tuo.

Haluatko katsoa oman asuntosi myyntiin ja välityspalkkioon vaikuttavia palikoita? Ota yhteyttä, istutaan rauhassa alas.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll to Top