Toimeksiantosopimuksen allekirjoittamisesta on mennyt jo kaksi kuukautta, mutta kauppoja ei kuulu. Et saa kiinteistönvälittäjään yhteyttä, eikä näytöillä käy potentiaalisia ostajia. Mikä avuksi?
Oli kyseessä mikä tahansa toimiala, voimakkain kehitys tapahtuu asiakkaiden ollessa katalysaattorina. Tietoyhteiskunnassa kaiken tiedon pitää olla helposti saatavilla, sisällön pitää olla mielenkiintoista, tavoitettavissa pitää olla järkevissä määrin. Sinullakin on oikeus vaatia, ei vain hyvän välitystavan mukaista kiinteistönvälitystä, mutta myös nykyaikaisia keinoja saada asuntosi myytyä.
Tavoitteena saada asunto myydyksi
Myyntitoimeksiannolla on tasan yksi tavoite: saada asunto tai kiinteistö kaupaksi kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla. Näin siis pitäisi olla.
Valitettavasti joillekin kiinteistönvälittäjille määrä merkitsee enemmän kuin laatu. Myytäviä kohteita haalitaan oman nimen alle mahdollisimman paljon sillä ajatuksella, että tilastollisesti puolet menisi kaupaksi. Miten tällainen kiinteistönvälittäjä voi taata jokaiselle maksimaalisen työpanoksen? Minulle tärkeämpää on saada kohteet myytyä, kuin myytävien kohteiden lukumäärä.
Mielestäni hyvä kiinteistönvälittäjä tuntee myös omat resurssinsa. Ihmisten koteja ei voi myydä ”vasemmalla kädellä” eikä kiinteistönvälittäjän saama palkkio saa mennä inhimillisten arvojen yli. Monesti asuntoa myydään kuitenkin tilanteessa, missä kauppoja odotetaan mahdollisimman pian. Uusi koti on ehkä jo hankittu, tai vaakakupissa on ehdollinen tarjous uudesta asunnosta. Tai kun välittäjä on ystäväsi hyväksi kehuma, niin tottakai odotukset ovat kovat.
Toimeksianto kannattaa tehdä kahden kuukauden jaksoiksi. Kaksi kuukautta on aika, jonka jälkeen toimeksiannosta pitää viimeistään käydä syvällisempi keskustelu, mikäli kohde on myymättä. Tarkemmin ajatellen tuo keskustelu kannattaa käydä jo pari viikkoa ennen kuin tuo kaksi kuukautta tulee täyteen. Näin siksi, että toimeksiantosopimus pitää irtisanoa ennen uuden jakson alkamista, muuten se jatkuu taas kaksi kuukautta.
5 asiaa, joita sinun kannattaa tarkkailla
Asunnon myynnissä myös toimeksiantajan kannattaa olla aktiivinen. Toimeksiantoa tehtäessä on hyvä käydä tarkasti läpi omat tavoitteesi ja toiveesi. Hyvä kiinteistönvälittäjä mitoittaa mm. kiireesi tehtäviin markkinointitoimenpiteisiin. Kun kohde on listattu myyntiin, sinun kannattaa tarkkailla ainakin näitä asioita:
Toteutuvatko toimeksiantoa tehdessä sovitut raportoinnit? Hyvä kiinteistönvälittäjä kertoo sinulle ajankohtaista tietoa siitä, mitä on tehty, millaisia tuloksia siitä on tullut ja miten prosessi etenee. Hyvällä kiinteistövälittäjällä on myös selkärankaa käydä kipeitäkin keskusteluja ja nostaa käsi pystyyn, jos kohde ei etene odotetulla tavalla.
Käykö näytöillä väkeä? Hyvänä sääntönä voidaan pitää kahden näytön sääntöä; jos kahdella perättäisellä näytöllä ei ole käynyt ihmisiä, on aika käydä keskustelua. Itse soitan näytön jälkeen toimeksiantajalle ja kerron kuulumiset näytöstä.
Miten kohdettasi markkinoidaan? Kuten sanottu, some on erittäin vahva kanava asunnon myynnissä. Ilman kunnollista kohdennettua digitaalista markkinointia ei tänä päivänä saada maksimaalista tulosta. Myös nettiportaaleissa olevat kuvat ja esittelyt on suunniteltava huolellisesti. Millainen on näytöillä jaettava materiaali?
Vastaako välittäjä soittoihisi tai viesteihisi? Yksi varmin merkki kiinteistönvälittäjän vaihtamisen ajankohtaisuudesta on välttely. Jos puheluihisi tai viesteihisi ei vastata, kannattaa vaihtamista harkita tosissaan. Kommunikaatio pitäisi olla molemminpuolista, eli myös välittäjän pitää olla oma-aloitteellisesti sinuun yhteydessä. Jos välittäjä lupaa olla huomenna, eikä tuota yhteydenottoa ole tullut vielä seuraavanakaan päivänä, älä enää odottele, vaihtoon vaan.
Myyntiajan pituus. Kahden viikon jälkeen asiakkaan kanssa käydään keskustelua prosessin etenemisestä. Kaksi kuukautta taasen on jo sellainen aika, että välittäjän kanssa pitää käydä ehkä vaikeakin keskustelu. Tärkeää on, että välittäjä ei anna myyntiajan vain lipua käsiään levitellen, vaan häneltä löytyy muitakin keinoja, kuin pelkkä hinnan alentaminen myynnin vauhdittamiseksi. Tosin, näitä toimenpiteitä pitää tehdä jo hyvissä ajoin ennen kahden kuukauden rajapyykkiä.
Mitä välittäjän vaihto tarkoittaa asiakkaalle?
Kiinteistönvälityksessä – kuten muussakin myyntityössä – pätee lainalaisuus: tulos tai ulos. Kiinteistönvälittäjän tehtävä on saada toimeksianto täytettyä, eikä sinun kannata jäädä katselemaan huonoa kommunikaatiota tai käsien levittelyä viikkotolkulla.
Toki, reiluuden nimissä, välittäjälle kannattaa keskusteluissa kertoa, että mietit välittäjän vaihtamista. Tämä saattaa jopa saada kiinteistönvälittäjään vipinää ja kohde saadaan myytyä.
Jos välittäjän vaihto kuitenkin tulee kyseeseen, kohde kannattaa ottaa pois näkyviltä mahdollisimman nopeasti. Kun uusi välittäjä laittaa kohteen uudelleen myyntiin, saadaan uutuuden hyöty jälleen irti. Vanha toimeksiantosopimus irtisanotaan kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Jos sopimus on tehty toistaiseksi voimassa olevana vaikkapa kahden kuukauden jaksoissa, irtisanominen pitää tehdä kaksi viikkoa ennen jakson loppua.
Välittäjän vaihtaminen ei tuota myyjälle sen enempää vaivaa kuin alkuperäinenkään. Irtisanomisen jälkeen uusi kiinteistönvälittäjä ottaa uudet kuvat, hänen kanssaan mietitään millä kulmalla asuntoa lähdetään myymään ja myynnin suunnitelma tehdään tuoreelta pohjalta. Kohde on jälleen uusi.
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Olen aiemmin kirjoittanut blogin siitä, miten valitset itsellesi ja kohteellesi sopivan kiinteistönvälittäjän. Artikkelin voit lukea täältä. https://www.timokanerva.fi/mista-tunnet-sa-hyvan-kiinteistonvalittajan/
Myös hyvä välitystapa on tärkeä kiinteistönvälityksen onnistumisen suhteen. Aiemman kirjoitukseni aiheesta voit lukea täältä. https://www.timokanerva.fi/5-asiaa-jotka-kiinteistonvalittajan-on-kerrottava/
Onko kohteesi myymättä tai sinulla on muuta kysyttävää? Ota yhteyttä, jutellaan luottamuksellisesti.